Navigatie overslaan

Persbericht Water Natuurlijk de Dommel

Rechten voor de natuur zijn een voorwaarde voor een volhoudbare toekomst!

Op steeds meer plaatsen in de wereld worden rivieren, bossen en bergen aangewezen als rechtspersonen, zoals ook bedrijven dat zijn. Daarom heeft de fractie van Water Natuurlijk in het parlement van waterschap de Dommel het initiatiefvoorstel ingediend om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de rivier de Dommel (de belangrijkste rivier in Midden- en Zuid-Brabant) een rechtspersoon te maken.

De natuur moet kunnen meepraten over wat de mens met haar doet: Een rivier moet een stem hebben als er bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen op worden geloosd. Rechten voor de natuur zijn een voorwaarde voor een volhoudbare toekomst, vindt ook de fractie van Water Natuurlijk in het parlement (Algemeen Bestuur) van waterschap de Dommel. De Dommel is in Midden- en Zuid-Brabant de belangrijkste rivier. De Amerikaanse regisseur Graham Steele heeft vorig jaar de documentaire Portrait of a river gemaakt over de Dommel in een reeks films over rivieren als de Nijl, de Mississippi en de Oder.

Het initiatiefvoorstel van Water Natuurlijk is het eerste dat ooit in het Algemeen Bestuur van dit waterschap is ingediend. Milieujurist en VN-expert Jessica den Outer was met haar boek Rechten voor de Natuur de grote inspirator. Jessica is op 10 oktober met haar organisatie Rechten voor de Natuur verkozen tot de nummer één van de Duurzame Top 100 van dagblad Trouw.

Overal op de wereld wordt verkend hoe de natuur beter kan worden beschermd door haar eigen rechten en een vertegenwoordiging te geven. Zo zijn de rechten van de rivier de Whanganui in Nieuw-Zeeland al in de wet opgenomen. De rivier is een rechtspersoon en wordt vertegenwoordigd door een groep voogden van de Maori-gemeenschap. In Ecuador heeft Pachamama (Moeder Aarde) eigen rechten en kan elke burger of groep burgers voor haar opkomen.

De beweging die ijvert voor rechten voor de natuur ontstond begin jaren zeventig vanuit het besef dat na de miskende rechten van tot slaaf gemaakten en vrouwen ook de rechten van de natuur hersteld zouden kunnen worden. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan vierhonderd concrete initiatieven om de natuur rechten te geven.

Water Natuurlijk is in 2008 opgericht op initiatief van een aantal natuur- en recreatieorganisaties en is een onafhankelijke waterschapspartij. Water Natuurlijk is landelijk de grootste waterschapspartij en onze bestuurders zijn in alle 21 waterschappen vertegenwoordigd. In 18 waterschappen zit Water Natuurlijk ook in het Dagelijks Bestuur.

Bestuursvoorstel