Navigatie overslaan

Bericht fractievoorzitter juli '25

2 juli was de Verenigde Vergadering (VV) van ons waterschap Hollandse Delta. De laatste voor het zomerreces.

Op de agenda stonden onder andere een update over de Korteweg, het Trambaanpad op Voorne-Putten en uitvoering van maatregelen vanuit het watergebiedsplan Hoeksche Waard West.

Korteweg Hoeksche Waard

Het project aan de Korteweg in Zuid-Beijerland voor de verbreding van de rijweg, de aanleg van een fietspad en een natuurvriendelijke oever, heeft te maken met een aanzienlijke financiële tegenvaller. 
Waterschap Hollandse delta heeft inmiddels een aantal voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het verplanten van knotwilgen en de aankoop van extra grond. Over het verplaatsen van de knotwilgen heeft Water Natuurlijk eerder uitvoerig bericht.
Het project stond op de agenda omdat de kosten voor de uitvoering fors hoger uitvallen dan oorspronkelijk begroot. Naar de oorzaken van de kostenoverschrijding is extern onderzoek ingesteld. Gelukkig heeft het bestuur met nadruk gesteld: dit project moet door en geen verdere vertraging oplopen.

Trambaanpad op Voorne-Putten

Op het eiland Voorne-Putten ligt de oude trambaan van Spijkenisse naar Hellevoetsluis. Op de fundatie van de oude trambaan is een doorgaand fietspad aangelegd. Dit fietspad is aangemerkt als maatregel voor de aanpak bereikbaarheid Voorne-Putten en haven Rotterdam. Vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de Provincie Zuid-Holland is subsidie beschikbaar gesteld om een snelfietsroute te realiseren.
Het fietspad ligt op het grondgebied van het waterschap en van de gemeenten Nissewaard en Voorne aan Zee. Om de aanleg snel en doelmatig uit te voeren en de overlast in de omgeving te beperken hebben de drie uitvoerende partijen de handen ineengeslagen.
Het fietsvriendelijker maken en opwaarderen van het Trambaanpad wordt ingevuld door het verbreden van het fietspad van 3 naar 4 meter, inclusief enkele bruggen, en het creëren van veilige en overzichtelijke oversteken met de kruisende wegen. Al het mogelijk is, krijgt de fietser voorrang bij het kruisen van erftoegangswegen. Op alle kruispunten komen ‘snelheidsremmende maatregelen’ voor gemotoriseerd verkeer.
De VV heeft de aanpak goedgekeurd en de kosten worden opgenomen in de begroting. Winst voor de fietser!

Watergebiedsplan Hoeksche Waard West

Het watergebiedsplan voor dit deel van het Hollandse Delta werkgebied beschrijft een ‘gebiedsgerichte aanpak’ om de waterkwaliteit te verbeteren, de waterkwantiteit te reguleren (meer of minder…) en beschrijft ook oplossingen voor ‘knelpunten’ in het gebied. Op de agenda stond de kredietaanvraag voor een aantal technische maatregelen:

  • Automatisering en vergroting van inlaat Den Hitsert om de inlaatcapaciteit te vergroten.
  • Voorzien van vispassages voor de stuwen Steegjesdijk, Borrekeen en Zuidzijdsedijk. Zo worden deze obstakels in een belangrijke vismigratieroute weggenomen.
  • De schuif aan de Zuidzijdsedijk wordt voorzien van een geautomatiseerde stuw om in de zomerperiode water te kunnen vasthouden; de stuw Borrekeen wordt verplaatst en vergroot.
  • Bij de stuw Borrekeen wordt een natuurvriendelijke oever en een faunapassage aangebracht.
     

Het geld om deze maatregelen te treffen is door de VV vrijgegeven; met deze maatregelen is er winst voor onze vissen en komt er een stukje natuurvriendelijke oever en een faunapassage bij.

En nu heeft de VV het zomerreces. Water Natuurlijk werkt door, onder andere aan het baggerbeleid en peilstanden in polder Biert. We houden u op de hoogte.

Vriend worden!

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring