Dit enorme project kent tal van belangen van bewoners, van flora, van fauna, van waterberging, van cultuurhistorie, van recreatie en natuurlijk van veiligheid die niet altijd parallel lopen. Toch is na een uitgebreid consultatieproces er nu een voorkeursalternatief voor de dijkversterking waar Water Natuurlijk van harte mee kan instemmen.
De dijk langs de Hollandse IJssel is, zoals dat heet, afgewaardeerd tot een regionale kering. Waar de dijk voorheen onder het hoogwaterbeschermingsprogramma viel, hoeft dat na versterking van de Lekdijk niet meer. HDSR heeft wel een 'bruidsschat' ontvangen van het Hoogwaterbeschermingsprogramma toen de dijk overgedragen werd aan HDSR. Daarnaast is de gehele dijk in 2019 geïnspecteerd of het voldoet aan de laatste veiligheidsnormen voor regionale keringen. Tussen Achthoven-Oost (tussen De Meern en Montfoort) en Hekendorp was dat niet het geval. Vandaar dat er een enorm project is gestart dat bestaat uit baggeren om de waterkwaliteit en -doorstroom te verbeteren, oevers te verbeteren en zoveel als mogelijk natuurvriendelijk te maken, kades en sluisdeuren te herstellen in historische stadjes als IJsselstein, Montfoort en Oudewater. Daarnaast dient de kering, de dijk, zelf versterkt te worden. Meer informatie over het gehele project vindt u hier.
Door de unieke en lange geschiedenis van de Hollandse IJssel is er zeer veel cultuurhistorie terug te vinden. Niet alleen de stadjes, maar ook in het landschap. De ontginningsgeschiedenis met een oudste dijkje vlak langs de Hollandse IJssel (de voorlandkering) en iets latere beschermingsdijken (de zogenaamde C-kering of zomerdijk) een stukje van de Hollandse IJssel vandaan, is nog altijd terug te vinden. Grote delen van de oude voorlandkering zijn nu heerlijk recreatieve wandelpaden. Langs de oude C-kering zijn veelal polderwegen ontstaan, zoals de Hekendorpse Buurtweg. Deze cultuurhistorisch belangrijke weg, is in deze tijden een levensgevaarlijke weg voor fietsers door al het zwaar landbouw- en vrachtverkeer. Zeker nu basisschool in Hekendorp gesloten is en kinderen naar Oudewater naar school moeten fietsen, is een veiliger weg, met behoud van de cultuurhistorische waarde, van groot belang.
Om te voldoen aan de waterveiligheidseisen voor regionale keringen en vanwege beheerkosten, is nu een voorkeursalternatief gekozen om te komen tot één dijk. Dat betekent puzzelen en meten om alle belangen van private eigenaren, van cultuurhistorie, van recreanten, van ecologie, van waterberging zodanig in te passen om tot uiteindelijke tot één dijk te komen
Tijdens een werkbezoek van AB-leden aan de Hollandse IJsseldijk kregen we meer informatie over hoe de ambtelijke organisatie zo goed als mogelijk en op zorgvuldige wijze, met alle belangen rekening probeerde te houden. Water Natuurlijk heeft mede daardoor het vertrouwen dat met alle betrokkenen het juiste contact is en alle belangen zorgvuldig worden afgewogen.
Woordvoerder Gerda Oskam gaf complimenten voor het zorgvuldige proces dat doorlopen is. Wel zal de verkeersveiligheid en cultuurhistorie van de historische wegen langs de Hollandse IJssel urgent besproken moeten worden met de betrokken gemeenten. Dat werd toegezegd door het college.