Navigatie overslaan

Gastvrije Waaldijk

De noordelijke Waaldijk gaat op de schop. Voor de derde keer in dertig jaar tijd. Het gaat om tachtig kilometer dijk tussen Gorinchem tot voorbij Nijmegen. Een aaneengesloten traject dat alleen bij Tiel onderbroken wordt door de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal. De dijk moet versterkt en verhoogd worden.
Daardoor moet ook de weg over de dijk worden vervangen, een mooie kans om de Waaldijk gastvrijer en meer beleefbaar te maken. Op initiatief van de ANWB hebben waterschap Rivierenland, provincie Gelderland en betrokken gemeenten een plan opgesteld voor de aanleg van een 80-kilometer lange recreatieve route langs de Waal.
De dijkversterking langs de noordkant van de Waal is onderdeel van het HWBP (Hoog Water Beschermings Programma) van het Rijk en de waterschappen. Eigenaar van de dijk, het Waterschap Rivierenland, voert de versterking uit. Het gaat om een omvangrijk project van 1,4 miljard euro, betaald door het HWBP (Rijk en de Nederlandse waterschappen). Omdat het zo’n groot project is wordt het traject van 80 kilometer in zes dijkvakken opgeknipt en de
dijkversterking en herinrichting van de dijk over een lange periode uitgespreid.
Uitgangspunt van het ontwerp is dat de dijk een route is om het landschap te kunnen erváren. Het uitgangspunt is rust en eenvoud, passend bij het overweldigende landschap.
Wat de nieuwe weg vooral bijzonder maakt is dat de weggebruikers de ruimte bovenop de dijk met elkaar gaan delen. Voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer zoeken het hier samen uit, houden rekening met elkaar en moeten elkaar dus ook letterlijk de ruimte geven. De nieuwe dijkweg krijgt geen vrijliggende voetpaden of aparte fietsstroken. Om elkaar de ruimte te geven moeten weggebruikers zich anders gaan gedragen dan op een doorsnee weg.
Fietsers en voetgangers zijn prominent gebruiker van de weg. Sterker: de automobilist is hier te gast. In het route-ontwerp is daarom een brug voor langzaam verkeer over het Amsterdam-Rijnkanaal opgenomen.
De ontwerpen voor de inrichting van de route staan duidelijk omschreven in een Toolbox, waarmee straks de verschillende architecten op de verschillende dijkversterkingstrajecten aan de slag kunnen.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring