Navigatie overslaan

Water Natuurlijk tevreden met voortgang duurzaamheid en innovatie bij waterschap Hunze en Aa’s

In het coalitieakkoord 2019 – 2023 is op verzoek van Water Natuurlijk jaarlijks € 1.000.000,- opgenomen voor duurzaamheid en innovatie. Totaal gaat het voor de bestuursperiode van vier jaar om € 4.000.000,-. In de voorjaarsrapportage 2021 is de onderstaande voortgang gemeld. De fractie van Water Natuurlijk heeft hierover in de vergadering van juni zijn waardering geuit.

Energiebesparing gemaal Fiemel

Bij gemaal Fiemel is het waterschap bezig met een proefproject om te onderzoeken hoe we op een duurzame wijze het water kunnen laten wegmalen. Gemaal Fiemel is een zeegemaal en dat betekent dat de hoogwaterzijde van het gemaal beïnvloed wordt door eb en vloed. Bij lagere opvoerhoogtes is het gemaal zuiniger. Op dit moment wordt een regeling voor gemaal Fiemel gebouwd waarbij we voorspellen hoeveel uur het gemaal de volgende dag moet draaien. Deze uren worden verdeeld over de uren dat de opvoerhoogte het laagst is. De verwachte energiebesparing is maximaal 7% en hiermee zou de investering zich ruimschoots binnen de levensduur terugverdienen.

Gemaal Fiemel

Subsidie groene daken, regentonnen en afkoppelen

Het waterschap gaat bijdragen aan subsidieregelingen die de gemeente Assen recent heeft vastgesteld voor groene daken, regentonnen en afkoppelen. Het dagelijks bestuur heeft besloten positief te reageren op een verzoek van de gemeente Assen daartoe. In het verzoek zien we goede mogelijkheden om de waterbewustwording onder inwoners van de gemeente Assen te vergroten en watervriendelijk gedrag te stimuleren. Ook dragen we op deze manier bij aan het tegengaan van de gevolgen van klimaatverandering, wateroverlast, droogte en hittestress in de stedelijke omgeving van Assen.

Groen dak

Verwijderen van roostergoed

In de loop van 2020 is gestart met de huur van een proefinstallatie voor de verwijdering van roostergoed. Roostergoed wordt gevorm door grove delen in het afvalwater die op een rooster achterblijven. De installatie is een groot succes. Hij vangt een veelvoud aan vuil op ten opzichte van de oude installatie. Op proeftuin Scheve Klap wil het waterschap de komende tijd de bedrijfsvoering verder optimaliseren en ervaring op doen. Ook zal de besparing op onderhoud en storingen in beeld worden gebracht. Op termijn zal deze installatie naar Bellingwolde verplaatst worden. Afhankelijk van de uitkomst van een dan te maken berekening van de besparingen en de meerkosten van de investering, zal eenzelfde soort installatie op de overige zuiveringen geplaatst worden wanneer deze volgens het vervangingsschema aan de beurt zijn.

Roostergoed

Optimalisatie luchtblazers

Om afvalwater te kunnen reinigen is zuurstof nodig. Dit vindt op onze zuiveringen plaats door het inbrengen van zuurstof in de actiefslibtanks met behulp van luchtblazers. Uit onderzoek blijkt dat, als gevolg van technologische ontwikkelingen en wijzigingen in vuilvracht, veel luchtblazers niet in hun optimale werkgebied draaien. Het gevolg is een te hoog elektriciteitsverbruik. Tevens is het mogelijk om regelkleppen toe te passen in situaties van meerdere actiefslib tanks op één rioolwaterzuivering (rwzi), waarmee lucht efficiënter verdeeld kan worden. Met de juiste luchtblazers, werkend in het optimale werkgebied en toepassing van regelkleppen kan theoretisch 20% per jaar op de beluchtingsenergie van alle zuiveringen worden bespaard. Dit komt overeen met 4% van de energie van het waterschap.

Duurzame diesel

Binnenkort loopt het huidige dieselcontract af en gaat het waterschap een nieuw contract aanbesteden. Momenteel is er het duurzamere HVO-diesel op de markt waarmee we onze CO2-uitstoot met 28% (1.485 ton) kunnen verminderen. HVO is een diesel die gemaakt wordt uit plantaardige afvaloliën uit de voedingsindustrie. HVO bestaat uit hergebruikte stoffen en niet uit fossiele brandstoffen waardoor er geen sprake meer is van CO2-uitstoot. HVO kan zonder aanpassingen in elke dieselmotor gebruikt worden en indien nodig kan probleemloos weer overgestapt worden op conventionele diesel. HVO-diesel is echter circa € 0,20 per liter duurder, hetgeen een jaarlijks extra kostenpost van € 92.000,- betekent. Tot 2023 wil het waterschap deze kosten betalen uit het duurzaamheidsbudget.

Kleinere initiatieven

Verder lopen er momenteel nog een aantal kleinere initiatieven. Te denken valt aan Ledverlichting op rwzi’s en het vervangen van Cv-ketels door duurzamere alternatieven op onze rwzi’s.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring