Navigatie overslaan

Wie profiteert hoeveel van ons watersysteem?

Wat zijn de belangrijkste onderdelen/ redenen/ oorzaken die leiden tot kosten voor het watersysteem? Is er op basis hiervan op hoofdlijnen een verdeling van de kosten te maken over de verschillende belangengroepen? En zo ja, hoe is deze verdeling en verhoudt deze zich tot de huidige verdeling uit de kostentoedelingsverordening? In de vergadering van het Algemeen Bestuur van 15 november vroeg Water Natuurlijk bij monde van woordvoerder Wyke Smit nogmaals aandacht hiervoor.

In ons verkiezingsprogramma op onze website schreven we al eerder over onze ideeën over verbetering van de waterschapsbelasting. De huidige zogenaamde kostentoedelingsmethodiek is enerzijds gebaseerd op het solidariteitsbeginsel (het aandeel “ingezetenen”) en anderzijds op het profijt dat verschillende belangencategorieën (Gebouwd, Ongebouwd en Natuur) hebben van het watersysteem.

Dat profijt wordt bepaald op basis van de verhouding van de economische waarde van de categorieën ten opzichte van elkaar (gebaseerd op WOZ-waarden, grondprijzen). Hierdoor vervaagt het inzicht in de verdeling van het profijt tussen de verschillende categorieën. Wat zijn de belangrijkste onderdelen/ redenen/ oorzaken die leiden tot kosten voor het watersysteem? Is er op basis hiervan op hoofdlijnen een verdeling van de kosten te maken over de verschillende belangengroepen? En zo ja, hoe is deze verdeling en verhoudt deze zich tot de huidige verdeling uit de kostentoedelingsverordening? In de vergadering van het Algemeen Bestuur van 15 november vroeg Water Natuurlijk bij monde van woordvoerder Wyke Smit nogmaals aandacht hiervoor, en om de uitgangspunten voor een onderzoek hiernaar eerst in het Algemeen Bestuur vast te stellen. Bijvoorbeeld met een goed gesprek in het Algemeen Bestuur over welke belangengroepen profijt hebben van welke kostencategorie. Deze kennis hoeven we niet gedachteloos door te vertalen, maar we kunnen deze gebruiken om goed geïnformeerde besluiten nemen richting het nieuwe belastingstelsel.

Voor 2024 werden de tarieven conform het bestuursvoorstel op basis van het huidige belastingstelsel vastgesteld.

In het wetsvoorstel voor het nieuwe belastingstelsel echter worden de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing gewijzigd. Het voorstel biedt oplossingen voor de meest urgente knelpunten en geeft mogelijkheden om het profijtbeginsel in de watersysteemheffing beter toe te passen: hoe meer profijt een belanghebbende van het waterschap heeft, hoe meer hij betaalt. De aanpassing wordt daarnaast benut om ruimte te geven aan een aantal ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, de circulaire economie en de energietransitie. Dat is wat Water Natuurlijk al jarenlang nastreeft en waar we ons zo goed als mogelijk is op willen voorbereiden door middel van meer inzicht in de verdeling van het profijt tussen de categorieën.

Wordt wederom vervolgd!

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring