Navigatie overslaan

Lekdijk als fietsveilige dijkstraat!

Na lang aandringen door onze hoogheemraad Els Otterman, van Water Natuurlijk en van vele andere partijen in het Algemeen Bestuur, is er nu in samenwerking met diverse organisaties, provincie en gemeenten een beeldkwalitetsplan afgesproken voor een fietsveilige Lekdijk. Als Water Natuurlijk zijn wij hier heel erg blij mee!

De Lekdijk is een prachtige dijk, maar helaas is het voor vele fietsers en voetgangers tevens een onveilige dijk. Daarom zijn wij als Water Natuurlijk, maar ook vele gemeenteraadsfracties en belangenorganisaties als de Fietsersbond al jaren bezig om gepaard aan de versterking van de Lekdijk, de Lekdijk fietsveilig te maken. Bij alle inspraakreacties over voorkeuralternatieven van onderdelen van de versterking van de Lekdijk, kwam eveneens de wens voor een fiets- en voetgangersveiliger Lekdijk naar voren. Eigenlijk stond deze wens altijd op nummer 1 van de wensenlijst van velen. Helaas was het nogal ingewikkeld om met gemeenten afspraken te maken wanneer en hoe die fietsveilige Lekdijk er uit zou moeten zijn. De wens was uiteraard om een fietsveiliger Lekdijk te realiseren samen met de versterking van de Lekdijk: werk met werk maken. Niet alle gemeenten hebben hiervoor de financiering (geregeld) om dit op korte termijn te realiseren. Hier ligt een grote opdracht voor de gemeenteraden om te bekijken of dit alsnog de komende jaren geregeld kan worden, met of zonder de provincie Utrecht.

Wij zijn enorm trots dat het onze hoogheemraad Els Otterman is gelukt om met de provincie Utrecht, Staatsbosbeheer, Recreatieschap De Stichtse Groenlanden, de gemeenten Krimpenerwaard, Lopik, IJsselstein, Nieuwegein, Houten, Wijk bij Duurstede en Utrechtse Heuvelrug nu een beeldkwaliteitsplan voor een fietsveilige inrichting van de Lekdijk overeen te komen. In het beeldkwaliteitsplan zijn 3 opties overeengekomen voor een fietsveilige Lekdijk. Gemeenten kunnen uit deze 3 opties kiezen. De Lekdijk wordt een dijkstraat.

3 opties van een fietsveilige Lekdijk:
  1. Zwart asfalt, waarbij de stroken voor fietsers worden aangegeven door rood asfalt (zie profiel A)
  2. Zwart asfalt, waarbij de stroken voor fietsers worden aangegeven door onderbroken strepen. (zie profiel B)
  3. Grijze strook voor auto’s in het midden en brede stroken voor fietsers in rood asfalt (zie profiel C)

In de 3 opties zijn ook rustpunten verwerkt - eveneens een grote wens van bewoners en gebruikers van de Lekdijk. Verder is ook de eeuwenoude historie van de Lekdijk, met dijkdoorbraken, heulpunten en dijkpalen verwerkt in het beeldkwaliteitsplan.

Zijn wij helemaal tevreden? Dat zouden we geweest zijn als wel bestemmingsverkeer van bewoners en bedrijven, maar geen ander snel verkeer meer mogelijk zou zijn op de Lekdijk zoals motoren die onder meer in Amerongen voor veel overlast zorgen. Maar nu is het aan de gemeenten en de gemeenteraden om daar verder invulling en uitwerking aan te geven. Wel willen we als Water Natuurlijk alle mensen bedanken die zich ingezet hebben voor een fietsveilige Lekdijk. Evenals Agaath Dekker-Groen die in de vorige bestuursperiode zich hard heeft gemaakt voor een fietsveilige Lekdijk.

Woordvoerder Gerda Oskam namens Water Natuurlijk: "ik kan niet wachten om veilig over de Lekdijk te fietsen met aan de ene kant het prachtige open landschap en de oude boerderijen en aan de andere kant de natuurvriendelijke dijkbedekking, de aardmonumenten, de uiterwaarden en natuurlijk de altijd mooie Lek zelf."

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring