De nieuwe Waterschapswet wil meer rekening houden met het karakter van het waterschapsgebied. Omdat dit een betere methode is om degene die voordeel hebben van het waterbeheer te laten betalen, dan het gebruik van de economische waarde van onroerende zaken. Het karakter van het gebied wordt bepaald op basis van dichtheden. Als er (relatief) meer inwoners in het beheergebied wonen, moeten inwoners meer betalen. Is er relatief meer landbouw, dan zou landbouw meer moeten betalen. Etc. Hiervoor zijn in de wet formules opgenomen die kijken naar de dichtheden (inwoners/hectare, ha landbouw per 1000 inwoners en ha natuur per 1000 inwoners. Op basis van de dichtheden kan een rekenkundige verdeling van de kosten worden berekend. Wij zien deze rekenkundige verdeling als een solide basis voor de kostentoedeling. De wet biedt de mogelijkheid om op binnen bepaalde bandbreedtes de rekenkundige de verdeling aan te passen. Dit kan op basis van gebiedskenmerken. Dat kan zijn op basis van fysieke kenmerken van het gebied en/of taken waar bepaalde categorieën in bijzondere mate meer of minder voordeel van hebben. De wet geeft hier een lijst van mogelijkheden voor. De meeste zijn voor ons gebied niet van toepassing. Maar er is er één, de mate van agrarische bedrijvigheid, die naar ons idee voor ons waterschap mogelijk wel van toepassing kan zijn. Het rapport waarin het Dagelijks Bestuur een analyse maakt van de gebiedskenmerken toont aan dat de landbouwsector substantieel profiteert van het waterbeheer, wat een verhoging van het aandeel landbouw rechtvaardigt in de kostentoedeling (meer gaan betalen dus). Ruim 60% van ons beheergebied heeft een landbouwkundige functie. Het waterschap maakt veel kosten om het water voor landbouw op peil te houden, het voert hiervoor ook water aan in 40% van ons beheergebied. Echter, het exact bepalen van dit aandeel is juridisch complex. Er is namelijk nog geen harde onderbouwing te geven over wanneer en in welke mate je dit gebiedskenmerk kunt gebruiken om verhoging van het kostendeel van landbouw te motiveren. We hebben het Dagelijks Bestuur gevraagd om dit verder uit te zoeken. Als het juridisch niet hard te maken is, dan zullen we er gezien ons principe van juridische houdbaarheid niet op aandringen om dit gebiedskenmerk in te zetten. Draagvlak voor meerderheid hiervoor bij andere fracties lijkt ook ver weg.