Berkel Natuurlijk!
Column Ruud Pleune
Uit de vergadering van het Algemeen Bestuur van 2 juli 2024
Bestuursrapportage en Perspectievennota 2025-2029
Uit de vergadering van het Algemeen Bestuur van 2 juli 2024
De belangrijkste onderwerpen van de laatste vergadering voor de zomer van het Algemeen Bestuur van waterschap Rijn en IJssel waren de Bestuursrapportage en de Perspectievennota 2025-2029. In deze nieuwsflits lees je de inbreng van Water Natuurlijk. Tijdens de opening werd medegedeeld hoe er wordt omgegaan met PFAS-vervuiling in het water. Waterschap Rijn en IJssel heeft hoge concentraties PFAS gemeten in zwemplas de Betteld in Zelhem, de Oosterwijkse Vloed en een heel klein stukje van de Baakse Beek. Geadviseerd wordt om voorzorg elk contact met het water te vermijden. Op de website van het waterschap wordt het laatste nieuws over PFAS gedeeld.
Bestuursrapportage
De Bestuursrapportage geeft verantwoording over de voortgang van de uitvoering. Hoe ver staat het met de uitvoering van het voorgenomen beleid, de resultaten van de voorgenomen kaders en het te verwachten financiële resultaat. Zo’n Bestuursrapportage verschijnt drie keer per jaar.
Het Algemeen Bestuur gaat akkoord met de rapportage. Het geeft een duidelijk overzicht van de stand van zaken van de voortgang en de financiën. In de voorbereidende commissie zijn de vele vragen uitgebreid besproken. De huidige prognose laat een positief resultaat zien.
Perspectievennota 2025-2029
De Perspectievennota (PPN) geeft een verkenning van de beleidsmatige en financiële kaders voor de middellange termijn. Hij heeft een langere doorkijk dan de begroting.
In het beleidsplan en ook in de Perspectievennota wordt gewerkt met vier inhoudelijke thema’s:
In de nota staan de ontwikkelingen die we verwachten en de gevolgen daarvan op het voorgenomen beleid en de kosten.
We hebben nu te maken met veel onzekerheden, omdat het bijvoorbeeld onduidelijk is of bepaalde verwachte of toegezegde bijdragen vanuit het Rijk nog blijven. Dat betekent dat er voorzicht begroot moet worden. Vaak wordt uitgegaan van een minimale variant.
In de voorstellen zit een verwachte verhoging van de belastingen van 4%. Dat is iets meer dan aan het begin van deze Bestuursperiode was voorzien. Maar allerzins redelijk, gezien de ontwikkelingen, en we blijven daarmee als waterschap Rijn en IJssel een van de goedkopere waterschappen.
Water Natuurlijk geeft een compliment dat we met deze PPN de inzet voor gebiedsprocessen gaan maximaliseren en onze verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen verdroging.
We hebben kanttekeningen bij het stuk over Gezonde Leefomgeving. Daar gaat het meestal over het halen van de Kader Richtlijn Water-doelen (KRW). Voor ons is gezonde leefomgeving veel meer. En we vragen daar meer aandacht voor. *Onder dit bericht delen we onze volledige bijdrage.
Bijna alle partijen stemmen in met de PPN.
Investeringsvoorstel planuitwerking Grote Beek
Ook is ingestemd met een planuitwerking voor de Grote Beek, Hummelose Beek en Rode Beek. De Grote Beek (20 km) is nu een KRW-water met een water afvoerende functie in een overwegend agrarisch (broek-)gebied. Het blijkt lastig om de ecologische doelen voor de Grote Beek te realiseren. Er wordt nu voorgesteld meerdere varianten uit te werken, waarbij niet alleen de Grote Beek wordt bekeken. Maar ook wordt gekeken of de ecologische functie (en dan ook de KRW-toekenning) kan worden verlegd naar het stelsel van Hummelose Beek, die meer ecologische potentie heeft. Water Natuurlijk is positief over het voorstel om de kwaliteit te verbeteren en vraagt daarbij aandacht om tijdig de lokale streekbewoners te betrekken – naast de stakeholders zoals de gemeente en Natuurmonumenten. Het Algemeen Bestuur stemt in met het investeringsvoorstel.
*Perspectievennota – bijdrage vanuit VBNE, Vrienden van de Berkel en Water Natuurlijk
Een strakke bijdrage, noem het op een dag als vandaag hoofdlijnen zonder akkoord
1 kritisch punt, 1 compliment
Kritisch: waterkwaliteit
Onder gezonde leefomgeving:
Kopje heet gezonde leefomgeving, da’s een mooi doel. Schoon water daar houden wij van. Maar regelmatig wordt er dan gezegd dat het doel is om te voldoen aan de KRW richtlijn en andere Europese en Nationale Regelgeving. Wij willen toch graag benadrukken dat de KRW en ander beleid een middel is en geen doel.
We besteden nu ook tijd en energie aan dossiervorming om de doelen die niet gehaald zijn te verantwoorden. Het was natuurlijk 15 jaar geleden ook al helder dat het in ons gebied moeilijk was om schoon water te bereiken. Als bepaalde dingen lastig zijn, was het fijn geweest dat voor de oorspronkelijke KRW einddatum in 2015 te weten. Dan zouden we een verlenging hebben kunnen aanvragen om ons te concentreren op een aantal probleemgevallen in plaats van alles over de schutting van 2015 te gooien.
Er wordt nu in de PPN gesteld dat er een discrepantie is tussen de KRW-deadline en benodigde doorlooptijd voor integrale oplossingen. En dat terwijl al sinds de jaren 90 de normen in regelgeving helder zijn! Dat gaat er bij ons niet in. Laten we gewoon eerlijk zijn en aangeven dat we met zijn allen te kort geschoten zijn en de hele organisatie nu vol voor schoon water laten gaan!
En laten we die urgentie op alle vlakken in de organisatie door laten klinken. Dus niet alleen zoals genoemd met partners in de afvalwaterketen of via de Omgevingswet, maar zeker ook via educatie en bewustwording bij bewoners. Alles wat niet in bodem of riool komt, hoeft er later ook niet uitgehaald te worden!
Compliment: Klimaatrobuust gebied
We vinden het een zeer goede zaak dat we de inzet voor gebiedsprocessen gaan maximaliseren. Wij nemen onze verantwoording in de strijd tegen verdroging en voor water en bodem sturend. En dat niet alleen in het landelijk gebied. We zijn blij dat ook bij onze middag in het mooie Zutphen en de avond erna bleek dat de ambitie om meer inzet te plegen richting water en bodem sturend in stedelijk gebied zowel op gebied van waterkwaliteit als kwantiteit zo breed gedeeld wordt binnen het AB. Hopelijk geldt dit niet alleen voor woningbouwlocaties zoals de Rijksoverheid wil. Bij water en bodem sturend kun je je ook afvragen of je op de zandgronden nog wel reguliere lelieteelt zou willen. Het is mooi te zien dat we allemaal willen dat we juist in een vroeg stadium met partijen het vooroverleg willen voeren en in gebiedsprocessen willen deelnemen.
We beseffen dat dit betekent dat er waarschijnlijk meer middelen nodig zijn. Deze discussie zal de komende maanden duidelijk worden als we voor de specifieke onderwerpen het beleid, de kaders en de bijbehorende middelen zullen bespreken en later in het jaar vaststellen.
Wij kunnen instemmen met de PPN.
Terugluisteren en lezen via:
De vergadering is terug te luisteren via: https://wrij.waterschapsinformatie.nl/vergadering/1165202
Alle agendastukken zijn in te zien via: https://wrij.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/bf7f71a5-af31-4b10-ba8d-b30cd27a36e4.
Column Ruud Pleune
Sluit je op zondag 23 juni 2024 aan bij The Climate Chain! We slaan de handen ineen en trekken een rode streep langs de Nederlandse kustlijn. Samen vormen we een human chain en vragen we snellere actie tegen ontwrichtende klimaatverandering en voor een volhoudbare economie. Zo maken we het grote draagvlak voor meer en snellere klimaatactie zichtbaar.
Morgen zijn de Europese verkiezingen. Dit is jouw kans om invloed uit te oefenen op de toekomst van ons water, klimaat en milieu. Europese regelgeving speelt een cruciale rol in het beheer van waterkwaliteit, biodiversiteit en klimaatverandering. Het werk van onze waterschappen is sterk afhankelijk van Europese richtlijnen. Daarom is het belangrijk om groen te stemmen en bij te dragen aan een duurzame toekomst.
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring