In deze vergadering was er een besluitvormend punt en wel de behandeling van de begroting 2025. Daarnaast namen we in deze vergadering afscheid van Alwijn ten Cate die wethouder wordt.
Hieronder de integrale tekst die onze fractie heeft ingebracht, door Gert Logt uitgesproken:
Voorzitter
Bij de kadernota hebben we onze waardering uitgesproken voor de heldere en goed leesbare stukken. We constateren dat deze lijn is doorgetrokken in deze begroting. De begroting is gebaseerd op het bestuursakkoord en de kadernota.
Bij de kadernota hebben we al aangegeven dat het altijd een tandje meer kan.
De doelen van de kader richtlijn water (KRW) halen we niet in 2027 terwijl we al jaren weten, dat we deze dan moeten halen. Als fractie zijn we van mening dat we het ownership op ons moeten nemen en de gemeenten en anderen moeten helpen en stimuleren zaken op orde te krijgen. Laten we de hoeder zijn. Als dat kan door inzet van onze mensen bij gemeenten dan moet dat als oplossing onderzocht worden.
Wij kunnen ons niet vinden om op voorhand te zeggen dat het behalen van een score van 100 % in 2027 een utopie is. Dan heb je de wedstrijd bij voorbaat al verloren. Wat ons betreft mag het nog smarter.
We zijn dan ook content met de toezegging van het Dagelijks Bestuur (DB) door de portefeuillehouder in de commissie om meer inzicht te gaan geven in de doelrealisatie: dus wat is toe te rekenen aan inflatie en wat is extra inzet. Op die manier kunnen we als AB het proces goed volgen en onze controlerende taak waar maken. Maar kunnen we ook bepalen welke extra kaders we mee willen geven om doelen te behalen en wat de gevolgen daarvan zijn in de zin van inzet van middelen , mensen, financiën, materialen en materieel). In dat kader nog een vraag die is blijven liggen n.a.v. de commissiebehandeling. In het bestuursakkoord is (ik dacht twee) extra fte opgenomen voor dossiers welke zijn blijven liggen in het kader van vergunning, toezicht en handhaving. Hoe is het hier nu mee gesteld? Zijn er mensen aangenomen en met deze dossiers bezig en wanneer is deze achterstand weggewerkt?
Ook vragen we aandacht voor klimaatbestendigheid en dit goed te communiceren, naar de jeugd en naar scholen, maar ook via gemeenten met bijvoorbeeld de actie tegels wippen, meer groen en de regel 3, 30 en 300 (3 bomen in de buurt, 30 % groen en op 300 meter een parkje o.i.d.). Als Waterschap kunnen we dit bij de gemeenten stimuleren. Het is maar een voorbeeld.
We gaan de nodige RWZI (rioolwaterzuivering installaties) vernieuwen en vervangen. Een goede zaak, maar laten we ook aandacht blijven houden voor de gehele waterketen en dus beginnen bij de bron van de vervuiler. Volgend jaar gaan we met het nieuw belastingstelsel verder aan de slag en het principe van de vervuiler betaald mag wat ons betreft daarin een prominentere rol krijgen.
We hebben zorgen over “water en bodem sturend” door het beleid van dit kabinet en het is van belang dat we als waterschap met de andere waterschappen in deze provincie de provincie blijven stimuleren hierop in te zetten. Goed dat onze provincie ook aan leidend principe vasthoudt. Prima voorbeeld van hoe we samen werken.
Vandaag stond een mooi stuk in de krant over de otter en dat is een mooi voorbeeld over de verbetering van de biodiversiteit.
En denk aan het initiatief van Partij voor de Dieren en onze fractie inzake PFAS en de brandbrief die onlangs door de Unie van Waterschappen is verstuurd over PFAS en de lijst van Zeer Zorgwekkende Stoffen.
Voorzitter, er ligt een begroting voor 2025 voor met het nodige werk, maar we zijn er nog niet. We hebben behoefte aan indicatoren welke doelen we wel en niet bereiken en wat zijn de gevolgen hiervan. Zodat we goede keuzes kunnen maken. Vandaag laat ons weer zien dat er echt verandering aan zit te komen en er al is. We hebben helaas de nodige beelden gezien vanuit Spanje en dat kan ons ook hier zo maar overkomen. Laten we hierop voorbereid zijn.
Als waterschap zijn we zeker niet de duurste, we zitten nog onder het midden. Maar naar onze mening valt dit nog mee ten opzichte van andere waterschappen. Aan de ene kant ben je daar als inwoner blij mee, aan de andere kant moeten we ons realiseren dat droge voeten houden, maar ook voldoende water om droogte te voorkomen geld kost. Dat heeft gevolgen voor de tariefontwikkeling. We vragen ons af, of onze inwoners wel beseffen dat we zelf onze broek moeten ophouden en dus geen geld krijgen, zoals bij gemeenten, van de rijksoverheid. Wat trouwens ook van de burgers komt.
Voorzitter in de laatste AB vergadering heb ik mijn zorg uitgesproken over hoe we met elkaar omgaan. We zijn helaas niet zacht op de relatie/mens en hard op de inhoud. Na bijna twee jaar is er schijnbaar nog steeds gevoelens van ontevredenheid hoe de coalitievorming is verlopen. Kunnen we als volwassenen en verstandige mensen ons daar niet over heen zetten. We leven in een democratische wereld. Meerderheden bepalen zaken, nadat ze naar minderheidstandpunten hebben geluisterd. Dat dit soms onbevredigend is heb ik zelf onlangs ook mogen ervaren. Vanuit deskundigheid had ik een andere inhoudelijke afweging gemaakt. Maar als de meerderheid anders besluit, laten we ons dan daar over heen zetten. Laten we het gesprek met elkaar aan gaan, goed luisteren, terug geven wat je denkt gehoord te hebben voordat je je eigen mening geeft. Want luisteren en begrijpen is de eerste stap.
Voorzitter nog een opmerking welke ik mee wil geven aan iedereen: stel technische vragen vooraf en vraag je daarbij af wat je met het antwoord wil. Is het nice to know of need to know. Met andere woorden, heb je het antwoord nodig om het standpunt te bepalen, of is het gewoon nieuwsgierigheid? Het algemeen bestuur stelt het beleid van het waterschap vast. Het controleert ook of het dagelijks bestuur dat beleid goed uitvoert. Het dagelijks bestuur voert uit. Laten we dus niet op elkaars stoel gaan zitten ook al zijn DB-leden ook AB-leden.
De begroting is aangenomen, Water Natuurlijk kon ook instemmen.