Navigatie overslaan

Inzet fractie Water Natuurlijk Brabantse Delta periode oktober/november 2024 AB en commissies.

Hierbij op hoofdlijnen de inzet van de fractie Water natuurlijk tijdens de commissie en AB vergaderingen. Deze periode veel presentaties en een AB waarin de begroting het belangrijkste item was.

Extra Algemeen bestuur 16 oktober 2024

Op 16 oktober hadden we een extra AB over de adviesnota installatie vertrouwenscommissie benoeming Dijkgraaf. Onze dijkgraaf heeft aangegeven in mei 2025 te stoppen als dijkgraaf en derhalve zijn we de procedure opgestart voor een nieuwe dijkgraaf. Belangrijkste item is het vaststellen van de verordening vertrouwenscommissie wat op 25 september is gebeurd. Nu ging het om de benoeming van de leden van de vertrouwenscommissie.
helaas ontstond er opnieuw een discussie over het aantal leden, wat in grote meerderheid op 25 september is vastgesteld en wilde een deel van de oppositie opnieuw de verordening op de agenda. Ook had dat deel zonder medeweten van de rest van het AB een brief aan de commissaris van de koning gestuurd. Een rare gang van zaken. Er ligt een duidelijk democratisch besluit dat door een ruime meerderheid van het AB (inclusief enkele van de oppositiespartijen die nu een nieuwe behandeling willen)is aangenomen. Dan getuigd het niet van goed bestuur dat hele proces opnieuw te willen doen. begrip als je het niet eens bent met het feit dat je graag een grotere afvaardiging had gewild, maar het getuigd van het slecht tegen de verlies kunnen als je dan opnieuw probeert tegen een democratisch besluit in, jouw gelijk te halen. het voorstel voor opnieuw behandelen haalde het niet, ook nu weer een ruime meerderheid van zowel coalitie als oppositie partijen die tegen het voorstel stemde en aldus democratisch besloten. het is dan ook jammer en misschien zelfs kinderachtig, dat de kandidaten van de bewuste oppositiepartijen zich massaal terug trokken. Toch waren er voldoende kandidaten over en zijn er drie uit oppositie en drie uit coalitie en een lid van het DB (Karin van den Berg) gekozen en benoemd in de vertrouwenscommissie.
Onze fractie heeft er alle vertrouwen in dat zij op een constructieve eerlijke wijze hu werk gaan verrichten en wensen hun daarbij alle succes toe.

Commissie bestuur, strategie en internationaal 16 oktober 2024

In de vergadering werd een presentatie gegeven over rechtmatigheid en wat dat betekent voor het waterschap en het bestuur.

Ook besproken werd het nieuwe reglement van orde (RVO) voor commissies en werkgroepen. Er werden nog diverse vragen gesteld, suggesties gedaan en verbeteringen aangegeven. De werkgroep, waar Ron voorzitter van is, gaat deze punten verwerken en in de volgende periode komt dan het definitieve concept ter besluitvorming terug.


Commissie water en ruimte & gezond water 16 oktober 2024

Er is Europese regelgeving waarin eisen aan de waterkwaliteit en -kwantiteit van het oppervlaktewater en grondwater worden gesteld. Deze heet Kader Richtlijn Water. De eisen zijn in 2000 bepaald en zouden in 2015 behaald moeten worden. Dat is niet gelukt en we weten nu al dat we ook in 2027 niet aan de eisen gaan voldoen (hoewel onze fractie vindt dat je daar niet vanuit moet gaan en vol moet inzetten op het wel halen van de doelen of zover dat mogelijk is). Er is goede vooruitgang geboekt maar we zijn er nog lang niet, tot grote ergernis van Water Natuurlijk en vele andere partijen. Een nog steviger aanpak is nodig waarbij het Waterschap zich moet zien als hoeder van het water en daarmee het voortouw neemt. Dat betekent eigen zaken op orde maar ook scherpe afspraken maken met gemeentes, provincie, bedrijven en Vlaanderen. Deze inzet blijft onze fractie op alle daartoe geëigende momenten doen.

Commissie financiën, bedrijfsvoering en digitalisering 30 oktober 2024

Het Waterschap voert zijn taken goed uit. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage van alle programma’s. Tegelijkertijd zien we dat klimaat- en wateruitdagingen groter worden en daarmee de activiteiten van het Waterschap groeien.
De begroting van 2025 stijgt en belastingen zullen voor huishoudens stijgen met 4,6% (1-persoons) of 6,9% (gezin met 2 kinderen). Daar klimaat- en waterproblematiek alleen maar groter gaan worden met de jaren, zullen de waterschap belastingen blijven stijgen met meer dan inflatie. Dat is geen goed nieuws maar wel zeer begrijpelijk; met waterveiligheid kan het Waterschap niet lichtvaardig omgaan. Onze fractie is van mening, dat we alle zeilen moeten bijzetten om en de KRW doelen te halen en de waterveiligheid te garanderen. daarnaast moeten we zorgen voor een goede balans tussen droogte en natte perioden, daar is veel geld voor nodig dat we met z'n allen op moeten brengen. Wel willen we uiteindelijk wel dat de grootste vervuilers ook het meeste gaat bijdragen.
Ook is er een presentatie gegeven over de kostentoedelingsverordening 2026 omdat er wettelijke wijzigingen zijn. Dit komt later ter besluitvorming terug.

Commissie waterketen van 30 oktober 2024

In de vergadering werd het strategisch plan waterketen gepresenteerd. Uitgaande dat het huidige systeem al 50 jaar geleden is ontwikkeld is er nu de behoefte te kijken naar de toekomst. We willen van afval naar grondstof dat geldt ook voor de zuiveringen, dat vergt innovatie en een omslag. Van kostenbenadering naar waarde benadering. Hierbij is het ook van belang te kijken wat wij kunnen bijdragen vanuit de zuivering voor het behalen van de KRW doelen. Ook zullen we nog meer de gemeenten moeten stimuleren op het scheiden van regenwater en afvalwater.
We liggen momenteel op koers uitgaande van bestaande uitgangspunten, maar moeten nu slagen maken naar de toekomst.
Kees heeft naar aanleiding van de presentatie aangegeven dat het verstandig is als we de visie nu gaan ombouwen naar het volledig circulair zijn en handelen. Kan natuurlijk niet in een keer, maar wel stapsgewijs. Hij wees ook op het belang van groenwater en de noodzaak zwaar in te zetten op voorkomen en tegengaan van schadelijke stoffen.

Daarnaast werd het ondernemingsplan SNB gepresenteerd, wat een goed stuk is. Graag de volgende keer de directeur betrekken bij de informatievoorziening zodat we rechtstreeks vragen kunnen stellen.


Commissie waterveiligheid en vaarwegen van 6 november 2024

Bij de mededelingen werd onder andere gesproken over de inzet om buitendijks bouwen tegen te gaan. Onze fractie had in kader van plannen van de gemeente Drimmelen ook al eerder aangedrongen om sterk te reageren op dit soort plannen.
Er werd een presentatie gegeven over water veiligheid en vaarwegen. Een goede presentatie waarbij goed duidelijk is, dat het waterschap zijn taken goed opneemt, maar dat gemeenten en provincie nu ook stappen moeten maken om onze vaarwegen voor te bereiden op het toekomstig gebruik door schepen die langer, breder en zwaarder zullen zijn. Indien dat niet gebeurd wordt het voor het waterschap lastig deze vaarwegen veilig en goed bevaarbaar te houden.
Verder hebben het uitvoeringskrediet voor de verbetering van kunstwerken 2.0 goed gekeurd en dat kan wat onze fractie betreft als hamerstuk door naar het AB.

Algemeen bestuur van 20 november 2024

In deze vergadering was er een besluitvormend punt en wel de behandeling van de begroting 2025. Daarnaast namen we in deze vergadering afscheid van Alwijn ten Cate die wethouder wordt.

Hieronder de integrale tekst die onze fractie heeft ingebracht, door Gert Logt uitgesproken:

Voorzitter

Bij de kadernota hebben we onze waardering uitgesproken voor de heldere en goed leesbare stukken. We constateren dat deze lijn is doorgetrokken in deze begroting. De begroting is gebaseerd op het bestuursakkoord en de kadernota.

Bij de kadernota hebben we al aangegeven dat het altijd een tandje meer kan.

De doelen van de kader richtlijn water (KRW) halen we niet in 2027 terwijl we al jaren weten, dat we deze dan moeten halen. Als fractie zijn we van mening dat we het ownership op ons moeten nemen en de gemeenten en anderen moeten helpen en stimuleren zaken op orde te krijgen. Laten we de hoeder zijn. Als dat kan door inzet van onze mensen bij gemeenten dan moet dat als oplossing onderzocht worden.
Wij kunnen ons niet vinden om op voorhand te zeggen dat het behalen van een score van 100 % in 2027 een utopie is. Dan heb je de wedstrijd bij voorbaat al verloren. Wat ons betreft mag het nog smarter.
We zijn dan ook content met de toezegging van het Dagelijks Bestuur (DB) door de portefeuillehouder in de commissie om meer inzicht te gaan geven in de doelrealisatie: dus wat is toe te rekenen aan inflatie en wat is extra inzet. Op die manier kunnen we als AB het proces goed volgen en onze controlerende taak waar maken. Maar kunnen we ook bepalen welke extra kaders we mee willen geven om doelen te behalen en wat de gevolgen daarvan zijn in de zin van inzet van middelen , mensen, financiën, materialen en materieel). In dat kader nog een vraag die is blijven liggen n.a.v. de commissiebehandeling. In het bestuursakkoord is (ik dacht twee) extra fte opgenomen voor dossiers welke zijn blijven liggen in het kader van vergunning, toezicht en handhaving. Hoe is het hier nu mee gesteld? Zijn er mensen aangenomen en met deze dossiers bezig en wanneer is deze achterstand weggewerkt?

Ook vragen we aandacht voor klimaatbestendigheid en dit goed te communiceren, naar de jeugd en naar scholen, maar ook via gemeenten met bijvoorbeeld de actie tegels wippen, meer groen en de regel 3, 30 en 300 (3 bomen in de buurt, 30 % groen en op 300 meter een parkje o.i.d.). Als Waterschap kunnen we dit bij de gemeenten stimuleren. Het is maar een voorbeeld.

We gaan de nodige RWZI (rioolwaterzuivering installaties) vernieuwen en vervangen. Een goede zaak, maar laten we ook aandacht blijven houden voor de gehele waterketen en dus beginnen bij de bron van de vervuiler. Volgend jaar gaan we met het nieuw belastingstelsel verder aan de slag en het principe van de vervuiler betaald mag wat ons betreft daarin een prominentere rol krijgen.

We hebben zorgen over “water en bodem sturend” door het beleid van dit kabinet en het is van belang dat we als waterschap met de andere waterschappen in deze provincie de provincie blijven stimuleren hierop in te zetten. Goed dat onze provincie ook aan leidend principe vasthoudt. Prima voorbeeld van hoe we samen werken.

Vandaag stond een mooi stuk in de krant over de otter en dat is een mooi voorbeeld over de verbetering van de biodiversiteit.

En denk aan het initiatief van Partij voor de Dieren en onze fractie inzake PFAS en de brandbrief die onlangs door de Unie van Waterschappen is verstuurd over PFAS en de lijst van Zeer Zorgwekkende Stoffen.

Voorzitter, er ligt een begroting voor 2025 voor met het nodige werk, maar we zijn er nog niet. We hebben behoefte aan indicatoren welke doelen we wel en niet bereiken en wat zijn de gevolgen hiervan. Zodat we goede keuzes kunnen maken. Vandaag laat ons weer zien dat er echt verandering aan zit te komen en er al is. We hebben helaas de nodige beelden gezien vanuit Spanje en dat kan ons ook hier zo maar overkomen. Laten we hierop voorbereid zijn.

Als waterschap zijn we zeker niet de duurste, we zitten nog onder het midden. Maar naar onze mening valt dit nog mee ten opzichte van andere waterschappen. Aan de ene kant ben je daar als inwoner blij mee, aan de andere kant moeten we ons realiseren dat droge voeten houden, maar ook voldoende water om droogte te voorkomen geld kost. Dat heeft gevolgen voor de tariefontwikkeling. We vragen ons af, of onze inwoners wel beseffen dat we zelf onze broek moeten ophouden en dus geen geld krijgen, zoals bij gemeenten, van de rijksoverheid. Wat trouwens ook van de burgers komt.

Voorzitter in de laatste AB vergadering heb ik mijn zorg uitgesproken over hoe we met elkaar omgaan. We zijn helaas niet zacht op de relatie/mens en hard op de inhoud. Na bijna twee jaar is er schijnbaar nog steeds gevoelens van ontevredenheid hoe de coalitievorming is verlopen. Kunnen we als volwassenen en verstandige mensen ons daar niet over heen zetten. We leven in een democratische wereld. Meerderheden bepalen zaken, nadat ze naar minderheidstandpunten hebben geluisterd. Dat dit soms onbevredigend is heb ik zelf onlangs ook mogen ervaren. Vanuit deskundigheid had ik een andere inhoudelijke afweging gemaakt. Maar als de meerderheid anders besluit, laten we ons dan daar over heen zetten. Laten we het gesprek met elkaar aan gaan, goed luisteren, terug geven wat je denkt gehoord te hebben voordat je je eigen mening geeft. Want luisteren en begrijpen is de eerste stap.

Voorzitter nog een opmerking welke ik mee wil geven aan iedereen: stel technische vragen vooraf en vraag je daarbij af wat je met het antwoord wil. Is het nice to know of need to know. Met andere woorden, heb je het antwoord nodig om het standpunt te bepalen, of is het gewoon nieuwsgierigheid? Het algemeen bestuur stelt het beleid van het waterschap vast. Het controleert ook of het dagelijks bestuur dat beleid goed uitvoert. Het dagelijks bestuur voert uit. Laten we dus niet op elkaars stoel gaan zitten ook al zijn DB-leden ook AB-leden.

De begroting is aangenomen, Water Natuurlijk kon ook instemmen.

Lees meer

Meer nieuws

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring