Verordening vertrouwenscommissie
Gert Logt namens water natuurlijk:
Vanuit deskundigheid en ervaring heb ik kennis en kunde ingebracht in de werkgroep . Bovendien ben ik AB-lid. Van de dijkgraaf heb ik van begin af gemerkt dat hij meer dualisme in wilde brengen, terwijl we een monistisch bestuursorgaan zijn. Ik werk in een dualistisch bestuursomgeving die erg monistisch is: College bepaald veel, raad volgt.
Argumenten om te komen tot een kleinere groep vind ik vanuit eigen ervaring in vier procedures non-issues. Ik heb met vertrouwenscommissies te maken gehad van 12 tot 14 personen en dat ging prima mits goede training hier hebben we het over 13 fracties, een adviseur en een secretaris en pl. Secretaris: 16 personen, uitgaande dat de pl. secretaris lid van de vertrouwenscommissie is. Zij/hij kan niet pas inspringen als de secretaris van de vertrouwenscommissie uitvalt. Dit mis ik. Nu staat dat de secretaris-directeur artikel 4 lid 1 in bijzondere gevallen zich kan laten vervangen. Ik blijf dit een vreemde gang van zaken te vinden. Vervangen kan niet op deze wijze.
Er zijn gemeenten die met 14 fracties, griffier als secretaris, gemeentesecretaris als plv. en wethouder (die net als een DB lid dagelijks werkt met burgemeester resp. Dijkgraaf) (17 personen) vergaderen en training is hierbij van belang om dit goed in de goede banen te leiden.
Adviseur als DB-lid is vergelijkbaar uit mijn ervaring en of die nu wel of geen stemrecht heeft is veelal niet van belang. In dit geval is een DB-lid ook AB-lid dus ik kan me voorstellen dat deze namens de fractie gaat plaats nemen in de vertrouwenscommissie. Dat is dan 15 personen in plaats van 16 uitgaande dat de plv. secretaris vertrouwenscommissie ook deel uit maakt. Want ineens later instappen in een vertrouwenscommissie zonder het proces meegemaakt te hebben zou ik persoonlijk geen goede keus vinden. Dat kan de bestuursadviseur AB zijn, maar ook de plv. secretaris-directeur. Bij gemeenten is veelal de gemeentesecretaris de plv van de griffier die in dit proces daar leiden is, ook met lange ij trouwens.
Voordracht artikel 15 lid 2 provinciaal reglement voor het waterschap Brabantse Delta geeft aan dat vertrouwenscommissie niet perse een lid behoeft voor te dragen, maar kan in beslotenheid meervoudige voordracht zijn. Het AB heeft dan wat te kiezen. Zelfde reglement geeft onder 5 aan dat de CdK eed of belofte afneemt.
Proces: het proces is makkelijk uit te lijnen. Je redeneert van achteren naar voren, dus terug. Je moet weten wanneer de CdK de eed of belofte kan afnemen, dan terug redenerend tweede gesprek, assessment, eerste gesprek, brieven uitnodiging, vaststellen profielschets en periode tot solliciteren waarbij j al aangeeft wanneer eerste, assessment en tweede gesprek plaats vinden en wanneer AB besluit neemt i.c. installatie plaats vindt. Tussen eerste en tweede gesprek na assessment tweede gesprekstraining en voor eerste ronde ook een dag training. Daarvoor nog een AB vergadering ter vaststelling profielschets en daarvoor periode om te komen tot profielschets. Deze data kun je vrij snel na keuze begeleidingsbureau opnemen in schema en dan weet ieder lid waar hij zich naar dient te voegen. Je neemt vrijwillig deel, maar niet vrijblijvend.
Er ontstond een stevig debat waarbij meningen verdeeld waren. Wat betreft de verordening was er binnen onze fractie geen verschil van mening, maar wel is er een nadere mening over de grootte van de vertrouwenscommissie. Gert is zoals in zijn inzet te lezen is voor een commissie waarin alle fracties vertegenwoordigd zijn. Ron en Karin zijn echter van mening dat 13 mensen (exclusief adviseurs en ondersteuning) wel erg veel is en hebben uiteindelijk ingestemd met een amendement waarin de commissie bestaat uit 7 leden, een lid namens DB en 6 leden uit het AB gelijk verdeeld over oppositie en coalitie. Dit werd aangenomen en onze fractie stemde toe volledig met het geamendeerde voorstel in.
Adviesrapport AEF rapport
Op 28 augustus hebben we inzicht gekregen op de werkwijze van de organisatie, het medewerkerstevredenheidsonderzoek en het organisatieonderzoek. Je zou verwachten dat er link wordt gelegd met dit onderzoek. Want er gaat hele veel goed en hier is wel heel sterk ingestoken op wat er niet goed ging, keer op keer door sommigen. Jammer. Ondanks heldere en duidelijke toezeggingen vanuit het DB dat wel degelijk belang wordt gehecht aan een goede en zorgvuldige kostentoedeling. Gebleken is dat je wel check and balances in moet bouwen omdat aangeleverde gegevens soms niet geheel juist zijn.
DB heeft het destijds naar onze mening goed opgepakt en in de bestuurlijke reactie maken ze het nog concreter. Om ons mag er nog wel een tijdtabel bij wanneer wat komt en waarbij, opdat we zicht houden op
Proces: eigenlijk zou je verwachten dat de begeleidingsgroep vanuit het AB een advies maakt en het DB daarop een reactie geeft met een nawoord/reactie van deze begeleidingsgroep welke we in het AB bespreken. Dit moeten we eens goed gaan regelen. Net zoals bij rekenkamerrapporten. Procedure advies werkgroep uit AB dan kan er best een reactie van DB komen maar daarop leg je dan als werkgroep een reactie. Wordt in nieuw RvO opgenomen.
Adviesnota inzet vastgoedbeleid voor realisatie van KRW inrichtingsmaatregelen.
Zoals in de commissie al is aangegeven kan water Natuurlijk instemmen met voorliggend voorstel. het is belangrijk om in kader van het halen van de KRW (Kader Richtlijn Water) doelen dat het waterschap alle instrumenten kan inzetten om op tijd voldoende gronden voor maatregelen te kunnen verwerven. Liefst minnelijk, maar indien nodig kan dat ook met onteigening. Wel is het van belang dat hierover goed gecommuniceerd wordt, zowel voor als tijdens de procedures. Een amendement hierover hebben wij gesteund.
Adviesnota Actieplan biodiversiteit
Goed verhaal, ook paragraaf communicatie voor delen met publiek. Mochten er meer middelen nodig zijn dan staan we daar achter. Artikel 74 vragen over biodiversiteit sloten en watergangen en bij het maaien rekening houden met begroeiing en behoud van waterplanten die ook kunnen bijdragen aan schoon water en versterking van de biodiversiteit. We wachten de antwoorden op deze vragen af.
Biodiversiteit: van belang is wel het overzicht en de samenhang en resultaat te bewaken en regelmatig terug te koppelen. Dat missen we nu bij bijvoorbeeld de Kaderrichtlijn Water stand van zaken. Biodiversiteit: inventarisatie prima, maar gaan we parallel wel door met laaghangend fruit te plukken. Gaan we wel door met wat we doen en zaken verscherpen in actieplan op basis van inventarisatie en voortgang en informatie aan AB (indicatoren). We hebben voorgesteld Indicatoren i.p.v. ambassadeurs.
Aanvraag krediet aanpassen voor watersysteem Turfvaart Rijsbergen.
Ook hier geldt, dat wij in de commissie al akkoord waren met voorliggend voorstel. Op diverse plaatsen langs de Turfvaart bij het golfterrein voldoet de kade/oever niet aan de vereisten om wateroverlast en schade te voorkomen. Het is logisch dat daarom dit project wordt uitgevoerd volgens aangegeven plan.
Motie vreemd aan de orde: Noodkreet richting Regering
Om de doelen van de KRW te kunnen halen moeten we hard werken om stoffen uit het water te halen. Een van die stoffen is PFAS en juist op dat gebied is het nodig dat overheden beter samenwerken en dat ook Den Haag zijn verantwoording neemt om te komen tot een verbod en aanpak PFAS. Samen met de Partij voor de Dieren hebben we een motie ingediend om een brandbrief te sturen naar De Haag. De PvdD had het voortouw genomen en dus ook de motie toegelicht. Bij de uiteindelijke stemming waarbij we het punt om, indien geen voldoende gehoor dan een rechtszaak te beginnen, hebben laten vervallen (kunnen we altijd nog in een nieuwe motie opnieuw inbrengen) werd de motie met 15 tegen 14 aangenomen. De inhoud is hieronder te lezen.