Navigatie overslaan

Inzet fractie Water Natuurlijk Brabantse Delta periode maart/april 2025 Algemeen Bestuur en commissies

In maart en april vonden weer de commissie vergaderingen en de vergadering van het Algemeen Bestuur van waterschap Brabantse Delta plaats. Hieronder vindt u een kort verslag met de inzet van Water Natuurlijk Brabantse Delta. De vergaderingen zijn terug te zien alsmede de stukken zijn te lezen op de site van de Brabantse Delta. Bij de verslagen staat daarnaar een link.

Commissie Financiën, Bedrijfsvoering en Digitalisering 26 februari en 19 maart 2025

Commissie Financiën, Bedrijfsvoering en Digitalisering 26 februari 2025

Dit betrof een thema bijeenkomst over de nieuwe kostentoedeling. De AB en commissieleden werden meegenomen in de systematiek van de kostentoedeling, welke eind van dit jaar moet worden vastgesteld. Het gaat dan over de toedeling van de kosten (belasting) naar de diverse categorieën binnen het waterschap Gert en Joep hebben namens onze fractie deelgenomen aan deze thema bijeenkomst.


Commissie Financiën, Bedrijfsvoering en Digitalisering 19 maart 2025

In deze vergadering werd beeldvormend gesproken over de instelling van een audit commissie. Onze fractie is voorstander van zo’n commissie.
Er is beeldvormend gesproken over de Kadernota. Deze nota biedt zicht op de kostenontwikkeling voor het komende budgetjaar en voor enkele jaren erna. Duidelijk is dat kosten sterk gaan stijgen. Naast salarissen en kosten toeleveranciers, zullen ook de energiekosten stijgen. De netbeheerders investeren in de noodzakelijke uitbreiding van het elektriciteitsnet nu de samenleving in toenemende mate elektrificeert. Daarnaast bestaan wettelijke eisen m.b.t. waterkwaliteit die leiden tot verdere zuiveringstrappen in de Rioolwaterzuiveringsinstallaties waarvoor geïnvesteerd moet worden. Ook de Kader Richtlijn Water gaat meer geld kosten; het gaat meer moeite kosten om tot een gezonde leefomgeving te komen, inclusief schoon en voldoende water, doordat de bevolking groeit, het bedrijfsleven groeit terwijl het klimaat verdere uitdagingen toevoegt, zoals hoosbuien die kunnen leiden tot gebruik van riool overstorten, of droogteperiodes die de concentratie vervuiling laten toenemen. Niemand verheugt zich op deze kostenontwikkeling maar tegelijk worden deze gezien als onvermijdelijk.
Het Waterschap heeft een grondige analyse gedaan inzake de toepassing van gebiedskenmerken om tot een onderbouwde watersysteemheffing te komen. De analyse laat zien dat toepassen van gebiedskenmerken slechts tot marginale kostenverschuivingen gaan leiden terwijl toepassen van die gebiedskenmerken wel tot additionele complexiteit voor het Waterschap leidt. Daarom is de breed gedeelde conclusie dat gebiedskenmerken niet toegepast gaan worden. Onze fractie is daarmee akkoord.

Met de adviesnota actualisatie van de verordening financieel beleid konden we instemmen, hetzelfde gold voor het Treasurystatuut 2025.

Vergadering 26 februari 2025

Link naar commissie, stukken en opname.

Commissie Bestuur, Strategie en Internationaal woensdag 26 maart 2025

Op de agenda dit keer alleen beeldvormende onderwerpen.

Allereerst de voortgang van het project tussen Wal en Schelde, aardig was dat we op 28 maart als onderdeel van het project de opening van een stuw naar het Markiezaatsmeer hadden.
tweede onderwerp was de omgevingsdienst en de samenwerking tussen de OMWB en het waterschap op gebied van handhaving. De directeur van de OMWB nam ons mee vanuit zijn zichtsveld. Daarnaast werd de handhavings-en uitvoeringsstrategie toegelicht.

Ook in deze commissie werd de kadernota besproken en gekeken of vanuit deze commissie nog aandachtspunten zijn.

Link naar commissie, stukken en opname.

Commissie Water en Ruimte & Gezond Water woensdag 26 maart 2025

Beeldvormend werd er gesproken over het voorstel KRW-impulsmaatregelen Brabantse Delta. Er komt een impulsprogramma om met de Kader Richtlijn Water zoveel mogelijk vooruit te komen voor de deadline van eind 2027 waarop de wettelijke normen moeten zijn gehaald. Die normen gaat zeker niet gehaald worden maar het Waterschap moet overtuigend kunnen laten zien dat het er wel alles aan gedaan heeft. Het streven is zo juridische risico’s te minimaliseren. Water Natuurlijk had een motie in voorbereiding om sterker, breder en meer oorzakelijk op de KRW in te zetten. Sterker betekent met meer middelen, breder betekent met meer druk naar alle gebiedspartners zoals de 21 inliggende gemeenten, meer oorzakelijk betekent preventie aan de bron. Een voorbeeld daarvan is veel strengere toelatingseisen en sterk verminderd tot stopgezet gebruik van bestrijdingsmiddelen. Het impulsprogramma van het Waterschap laat gelukkig een sterke ambitie zien waarmee onze motie overbodig is geworden. Wel moeten we opletten dat het impulsprogramma volledig wordt door vertaald in het budget voor 2026 en 2027. Dat hebben we ook bij de presentatie kadernota ingebracht. Ook de presentatie verloop/werkwijze groen/blauwe planvorming en projecten sloot hierbij aan.
Van de aanpak landelijk gebied/gebiedsgerichte aanpak, hebben we kennis genomen. Belangrijk dat de provincie dit voortzet en dat waterschappen zich daarbij aansluiten.
Oordeelsvormend stond de adviesnota aankoop cultuurgrond/bos in kader van Markdal Noord op de agenda

Joop van Riet heeft fraai ingesproken inzake de aankoop van cultuurgrond voor Markdal-Noord. Hij onderstreepte dat hiermee het natuurherstel van het Markdal na 20 jaar inzet van Vereniging Markdal gecompleteerd gaat worden. De Mark gaat weer meanderen, met schoon water; goed voor de natuur! En goed voor natuurbeleving, cruciaal om maatschappelijk draagvlak voor natuur hoog te houden. Respect voor de agrarische landeigenaren inzake hun grondverkoop en grote dank aan het Waterschap, zijn hier op zijn plaats. Onze fractie kan instemmen met het voorstel.

Link naar commissie, stukken en opname.

Commissie Waterketen woensdag 2 april2025

Ook hier werd eerst de kadernota besproken althans de inzet vanuit dit werkterrein. Daarnaast kwam het tactisch plan Waterketen aan bod:
Het Waterschap zuivert water met in totaal 17 RWZI’s (Riool Water Zuiverings Installaties). Hoewel deze goed functioneren zijn ze alle meer dan 40 jaar oud en ‘uit geoptimaliseerd’. Daarmee zijn de RWZI’s niet in staat aan wettelijke eisen te voldoen inzake waterkwaliteit zoals voorkomend uit de KRW (Kader Richtlijn Water) en de ESRA (EU-Richtlijn Stedelijk Afvalwater). Het Waterschap realiseert zich dat en laat een doordachte benadering zien met de aanpak van de RWZI’s in onder meer Baarle Nassau, Rijen, Halsteren en Nieuwveer. Op aandringen van Water Natuurlijk komt het Waterschap met een totaalplaatje waarin aangegeven staat voor alle 17 RWZI’s wanneer deze aangepakt gaan worden. Het is van belang hiermee tempo te maken daar al bekend is dat de KRW-eisen geldend per eind 2027 zeker niet gehaald gaan worden en de ESRA-eisen voor grote RWZI’s per 2033 gehaald moeten worden. Dat klinkt ver weg maar is dichtbij gezien de vereiste zorgvuldigheid van voorbereidingstrajecten, doorlooptijd van vergunningstrajecten en van de daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden.

Vele partijen met een groen hart (naast Water Natuurlijk bijvoorbeeld ook de PvdA en Partij voor de Dieren) benadrukten het belang van preventie. Waarom honderden miljoenen uitgeven aan end of pipeline zuivering door vervanging van de RWZI’s terwijl mogelijk met veel minder geld voorkomen kan worden dat het water vervuild wordt. Een element hiervan is het grote volume wat de RWZI’s te verwerken hebben doordat gemeenten veelal nog geen volledig gescheiden systemen hebben om rioolwater en regenwater af te voeren of niet de mogelijkheid hebben het regenwater zelf te bergen. De huidige oplossing om alles maar meteen via de riolering naar de RWZI’s te laten lopen, is niet meer van deze tijd. Het kostbare regenwater dient bewaard te worden voor droge tijden, voor landbouw en natuur, en om hittestress in steden en dorpen tegen te gaan. Gemeenten moeten daarom gestimuleerd worden om het regenwater van de riolering af te koppelen en zelf te bergen. Dat kost geld en het Waterschap kan daar uit goed begrepen eigenbelang aan bijdragen daar het de investeringen in vernieuwing van de RWZI’s verlaagt; mogelijk minder en/of kleinere RWZI’s komen zo in bereik.

Link naar commissie, stukken en opname.

Commissie Waterveiligheid en Vaarwegen woensdag 2 april 2025

Op de agenda stond ook hier de kadernota beeldvormend op de agenda. In meerdere commissies hebben de leden van het AB suggesties gedaan en meegegeven wat zij belangrijk vinden dus ook hier. De voorstellen zoals gedaan kunnen wij ondersteunen.
Er was een uitvoerige presentatie over de voortgang van het Hoog Water bescherming Programma (HWBP). Het ging om de stand van zaken en gaf onze commissie gelijk info voor het oordeelsvormend punt dat op de agenda stond.

Oordeelsvormend stond de adviesnota uitvoeringstrategie verkenningsfase dijkversterking Geertruidenberg-Noord Bosch op de agenda. De nota zag er goed uit. We hebben gevraagd om te kijken naar mee koppelkansen zoals bijvoorbeeld een recreatief fietspad op de dijk en aandacht gevraagd voor Biodiversiteit en social return. We kunnen instemmen met de nota.

Link naar commissie, stukken en opname.

Algemeen Bestuur woensdag 16 april2025

Deze vergadering bestond uit twee delen. Allereerst werd afscheid genomen van onze Dijkgraaf kees Jan de Vet. Alle fractievoorzitters deden een woordje waarin zij de Dijkgraaf bedankte voor zijn inzet in het waterschap. In zijn woordje refereert Ron aan feit dat hij destijds als wethouder al kennis maakte met de Dijkgraaf in kader van klimaatadaptatie, waar hij regionaal bestuurlijk trekker van was met Paul de Beer toen wethouder van Breda. Verder geeft hij aan, dat Kees Jan goed benaderbaar is geweest en dat de gesprekken ook een op een altijd goed verliepen. Ook is de Dijkgraaf steeds een groot pleitbezorger geweest van de noodzaak te werken aan het klimaat en de natuur iets dat wij waardeerden en hopen dat hij ook na pensionering dit blijft doen.

Tijdens de vergadering werd door de PvdD een motie ingediend om het Merkske een juridische stem te geven. Onze fractie onderschrijft dat van harte en we hebben ook al vooraf laten weten dat we het voorstel steunen. In zijn ondersteunend pleidooi gaf Ron aan, dat hij verbaasd is over alle beren die door sommige fractie op de weg gezien worden. Bijzonder was de hele reeks van zaken die het CDA benoemde en waarom zij niet akkoord gingen. Ron gaf aan, dat je niet moet uitgaan van wat niet kan, maar vooral van wat wel kan en een onderzoek naar de mogelijkheden steunt onze fractie dan van harte. Positief denken en extra aandacht aan dit bijzondere riviertje is op z’n plaats. Ons DB lid Karin van den Berg gaf aan dat zijn deels in eigen tijd graag dat onderzoek zal uitvoeren zowel naar de mogelijkheden als onmogelijkheden om zowel voorstanders als tegenstanders tegemoet te komen. Daarmee nam ze feitelijk de intentie van de motie over en daarom heeft de PvdD ook besloten de motie aan te houden en het resultaat af te wachten.

Met het voorstel tot aankoop van gronden in het project Markdal Noord kon onze fractie akkoord gaan. Door de aankoop kan het project goed voortgang hebben. Tevens zijn er gronden die niet direct nodig zijn, maar die prima als ruilgrond kunnen worden ingezet en tevens de juiste bestemming te krijgen passend bij de natuurontwikkeling in dit project.

Link naar vergadering Algemeen Bestuur en stukken

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring