2.a Adviesnota 'Reglement van Orde commissies en werkgroepen'
Na een lange aanloop stond aflopen woensdag 9 februari 2025 het reglement voor de commissies en werkgroepen op de agenda. Sinds de nieuwe werkwijze na de verkiezingen in 2023 was behoefte om hetgeen in het algemeen reglement van orde stond voor commissies vast te leggen in een verordening specifiek voor de commissies. Na behandeling in de commissie is een verzamel amendement gemaakt om de gedeelde opvattingen van wijziging in één amendement over te nemen Dit heeft plaats gevonden nadat dit gezamenlijke amendement was geamendeerd om de mogelijkheid om burgerleden/commissieleden ook voorzitter van een commissie te laten zijn er uit gehaald was. Samen met PvdA, PvdD, 50+, OWP, AWP, ONS Water waren wij voorstander om ook burgerleden de mogelijkheid te beiden om commissievoorzitter te zijn. Hierbij was voor ons het argument de kwaliteit van een voorzitter en voldoende voorzitters te hebben.
Vervolgens kwamen nog 6 amendement aan de orde. 2 hebben het niet gehaald: alleen maar vergaderen op woensdag en Beeldvormende vergaderingen nooit tegelijkertijd met opiniërend over zelfde onderwerp. Met dat laatste zijn we in principe wel mee eens maar NOOIT? Wij hebben voorkeur om aparte beeldvormende vergaderingen te hebben en de opinie te bespreken in een volgende commissie maar dat kan niet altijd.
Bij beeldvorming is het aantal sprekers en de termijnen uitgebreid. Na een algemeen informatierondje door een ieder is en daarna nog een eerste en tweede termijn. Wij vinden dat wat veel en kans dat vergaderingen daardoor verder uitlopen is groot.
Inspreken in het algemeen bestuur blijft bestaan. Veelal gebeurt dit eerst in de commissie en wordt dit herhaald in het Algemeen Bestuur. Belangrijk is dat men inspreekt in de commissie en de tijd tussen commissie en Algemeen Bestuur gebruikt om de diverse fracties te overtuigen van de mening van de inspreker.
Bij de vaststelling van de agenda kan niet worden gestemd over de agenda. Dat is expliciet vastgelegd en de rol van de commissievoorzitter bij het opstellen van de agenda is ook helder vastgelegd: hij/zij heeft de doorslaggevende stem
2.b Adviesnota ‘Werkwijze commissies Algemeen Bestuur
Ook Water Natuurlijk kan zich vinden in de evaluatie en in het stoppen met parallel vergaderen. Wel is het dat wel zo dat we alle woensdagen moeten gaan inplannen en een strak vergaderschema aan te houden. Water natuurlijk geeft graag de werkgroep Nieuwe Werkwijze de opdracht dit verder uit te werken. Overigens hadden wij ook geen problemen met parallel vergaderen, maar vinden dat als veel partijen daar moeite mee hebben we een andere oplossing moeten vinden,
2.c Brief benoeming voorzitter Commissie Waterveiligheid en vaarwegen.
Water Natuurlijk is en blijft voorstander van een poule van voorzitters zodat er flexibiliteit ontstaat, maar kan zich verder vinden in de voorgedragen voorzitter.
2.d Brief bemensing Commissies van Geloofsbrieven.
Bij elke nieuwe periode van het AB wordt de bemensing van de commissie voor geloofsbrieven voor 4 jaar vastgelegd. Een lid heeft na 6 jaar aangegeven te willen stoppen. Er waren drie kandidaten waarvan een zich terugtrok. Ludo Maes is bijna unaniem gekozen.
2.e Adviesnota ‘Reactie op ledenbrief procedure(her)benoeming voorzitters waterschappen
De Unie van Waterschappen heeft met ministerie overleg gehad om te komen tot een verheldering van de procedure rondom de benoeming van een nieuwe dijkgraaf. Daarover is een advies opgesteld en we konden als AB wensen/bedenkingen danwel zienswijze meegeven. Belangrijk is hierbij de autonomie van het waterschap. Nu heeft Gedeputeerde Staten nog een rol maar bedoeling is dat straks de CdK (Commissaris der Koning) een rol gaat spelen. Deze rol mag niet zo stringent zijn zoals enkele CdK’s nu doen bij de selectie van een burgemeester. De verhouding gemeente-provincie is immers een andere dan een waterschap, het oudste bestuursorgaan. Deze scherpte is in de reactie
ingebracht. Wij vinden het wel goed dat er een handreiking komt, vergelijkbaar met de handreiking voor burgemeesters over benoeming/ herbenoeming en klankbordgesprek met de dijkgraaf.
2.f Adviesnota Consultatieronde Regionaal Plan Energiesystemen – West-Brabant in Balans.
Water natuurlijk kan zich vinden in de plan opzet en de reactie van het Db op de regionale energie strategie. Water natuurlijk kan niet instemmen met het amendement van West Brabant water Breed, waarin werd aangegeven dat nooit landbouwgronden gebruikt mogen worden voor zonnevelden. Die mogelijkheid moet er altijd blijven, maar uiteraard kijken we eerst naar meer geschikte gelegenheden zoals gronden die niet voor natuur en landbouw gebruikt kunne worden zoals vuilstortplaatsen en daken van bedrijven etc.
3.a Adviesnota ‘Algemene subsidieverordening’
Dit was oorspronkelijk een hamerstuk. Maar er is een amendement hierop ingediend. Onze fractie, Water Natuurlijk, heeft dit amendement niet gesteund. Normaal is het dat het AB het subsidieplafond vaststelt en het DB het uitvoeringsprogramma dat ze bij de vaststelling van de begroting ter kennis van en AB brengen. In gemeenteland is dit ook gebruikelijk. De portefeuillehouder heeft aangegeven dat een en ander nog beeldvormend naar de betreffende commissie komt. Bestuurlijk kunnen we op dat moment altijd nog aan de handrem trekken. Maar we vertrouwen het DB dat ze een en ander doen binnen de door ons AB gestelde kaders op de diverse beleidsterreinen. Daarom is dit amendement overbodig want onze fractie betreft. Bij de behandeling van de begroting, waar dus het subsidieplafond als apart besluit op de agenda zou dienen te komen, kunnen we zo nodig aan de bel trekken. Maar daarvoor hebben we al beeldvormend hier over gesproken. Het amendement heeft het niet gehaald.