Navigatie overslaan

Inzet fractie Water Natuurlijk Brabantse Delta periode januari/februari 2025 Algemeen Bestuur en commissies

In januari en februari vonden weer de commissie vergaderingen en de vergadering van het Algemeen bestuur van waterschap Brabantse Delta plaats. Hieronder vindt u een kort verslag met de inzet van Water Natuurlijk Brabantse Delta. De vergaderingen zijn terug te zien alsmede de stukken zijn te lezen op de site van de Brabantse Delta. Bij de verslagen staat daarnaar een link.

Commissie Financiën, Bedrijfsvoering en Digitalisering 22 januari 2025

Voortgang van ons nieuwe belastingstelsel (beeldvormend)
Het nieuwe belastingstelsel gaat in per 2026 en het Waterschap bereidt zich daarop voor. De belangrijkste belastingen zijn de zuiveringsheffing (afvalwaterzuivering) en de watersysteemheffing (onderhoud en beheer dijken en watergangen). De kostentoedeling van de watersysteemheffing is wettelijk aangepast en er gaat meer bestuurlijke ruimte ontstaan om kosten toe te delen over de betalende categorieën ‘gebouwd’, ‘ongebouwd’, ‘natuur’ en ingezetenen. De ingezetenen betalen het solidariteitsgedeelte op en de andere categorieën betalen samen het profijtgedeelte van de heffing. Gebiedskenmerken gaan een belangrijke rol spelen om tot de uiteindelijke verdeling te komen. Dit thema gaat in 2025 veel aandacht vragen.

De algemene subsidieverordening 2025
Deze gaf ons geen aanleiding tot het maken van grote opmerkingen. Het stuk is voor ons een hamerstuk.
Zienswijze op begroting van het Waterschapshuis.
Water Natuurlijk kon zich vinden in de zienswijze.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname.

Commissie Bestuur, Strategie en Internationaal woensdag 29 januari 2025

Op de agenda stond het nieuwe reglement van orde voor de commissies. Met de nieuwe werkwijze van het bestuur is het noodzakelijk ook een part reglement te hebben voor de commissies. Een klein werkgroepje met daarbij ook onze fractievoorzitter heeft op basis van eerdere opmerkingen ne de behandeling in de werkgroep nieuwe werkwijze een voorstel gedaan. Hierop kwamen toch nog enkele opmerkingen en verzoeken tot wijziging. Het werkgroepje heeft voorgesteld deze te verwerken in een gezamenlijk amendement met alle fractie zodat op 19 februari ingestemd kan worden met het RVO.

Daarnaast werd gesproken over de evaluatie van de nieuwe opzet van de vergaderingen. Het parallel vergaderen wordt niet door alle fracties als prettig ervaren en men is van mening dat dit toch anders moet. Ook vanwege het kostenaspect. Dit aspect moet verder uitgewerkt worden en komt dus terug op de agenda voor 19 februari

De presentatie van de strategische agenda hebben we aandachtig gevolgd. We hebben net als enkele andere partijen wat opmerkingen gemaakt, maar over het algemeen zijn we content met wat er voor ligt. We willen we bij een volgende stand van zaken ook een tijdslijn en een voortgangsrapportage zien. Waar staan we nu, wat hebben we gedaan.

Ook van de presentatie visie op communicatie hebben we kennis genomen. Belangrijk is dat we breed en in heldere taal communiceren met een ieder in ons gebied. Goed gebruik van lee (sociale) media is van belang en ook goed om ook het AB meer in beeld te brengen zodat inwoners ook AB leden meer gaan kennen en met hen in contact kunnen komen.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname.

Commissie Water en Ruimte & Gezond Water woensdag 29 januari 2025

Ons grond- en oppervlaktewater gaan niet voldoen aan de wettelijke eisen gesteld in de KRW (Kader Richtlijn Water) voor 2027. Daarom komt het Waterschap met een ambitieus impulsprogramma. Echter gaat ook dit impulsprogramma ons niet op het wettelijk vereiste niveau brengen; er is simpelweg nog teveel te doen, door vele partijen en er moet meer naar vervuilingsbronnen gekeken worden in plaats van naar end of pipeline oplossingen. Daarom gaat Water Natuurlijk een concept-motie bespreken die mikt op een rol van het Waterschap als HOEDER van KRW, oproepend tot een sterkere (meer middelen), bredere (bv door scherpe ondersteuning van alle inliggende Gemeenten) en meer oorzakelijke (voorkom de veel te lichtvaardige toelating van bestrijdingsmiddelen) benadering.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname

Commissie Waterketen woensdag 5 februari 2025

Deze commissie ging vooral over de RES (regionale Energie Strategie)- West Brabant. Het was een interessante avond, goede presentaties. Het is belangrijk samen goed te werken aan een toekomstig bestendig energienetwerk. Ook het Waterschap heeft daarbij een taak. Water Natuurlijk heeft bij monde van burgerlid Kees de Jong het volgende meegegeven:

Extra aandacht gewenst voor de positie van het Waterschap inzake 'water en bodem sturend' Gezien de complexiteit van het geheel, is toevoegen van een risicoparagraaf belangrijk. Je weet vrijwel zeker dat er allerlei onverwachte ontwikkelingen, groot en klein zullen zijn. Het is goed als er een AB-discussie is als de criteria voor de 3 verschillende soorten gebieden van water en bodem sturend verder uitgewerkt zijn. Tenslotte heeft Kees namens de fractie ook gevraagd of er, daar waar waterstof aftakkingen voor de industrie worden gemaakt, ook projecten met wijken zouden kunnen worden opgepakt. Hiervoor is echter weinig draagvlak binnen het Algemeen Bestuur.

Aandachtspunt nog wel de REKS (hart van Brabant) zal niet op deze wijze in het AB gepresenteerd worden. De portefeuillehouder is hierbij wel betrokken. Wel goed als we op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname

Commissie Waterveiligheid en Vaarwegen woensdag 5 februari 2025

Naast wat mededelingen van de portefeuillehouder stond een presentatie over de visie op crisismanagement op het programma. In de veranderende wereld ne met het veranderde klimaat lopen we steeds meer risico op calamiteiten zoals wateroverlast, maar denk ook aan cyberaanvallen op onze organisatie. Daarom is het van belang een goede visie en een goed werkplan te hebben om de in geval van crisis goed te kunnen handelen en anderzijds juist te kunnen voorkomen. Een heldere presentatie nam ons mee in de stappen die gezet zijn en worden genomen. Een van de belangrijke zaken is ook goede communicatie en goede samenwerking tussen overheden, inwoners en organisaties. Water Natuurlijk heeft gewezen op goede voorlichting samen met gemeenten over waterbewust zijn en tevens dat men moet zorgen dat zowel de visie als de plannen dynamisch zijn.
Daarnaast stond de adviesaanvraag voor en krediet voor een trajectaanpak van een primaire dijk tussen het Keizersveer en Waalwijk. Dit is noodzakelijk omdat de dijk niet volledig voldoet aan de uitgangspunten van het Hoog Water Beschermings Programma (HWBP), en Water Natuurlijk kan instemmen met het gevraagde krediet.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname

Algemeen Bestuur 'Vaststellen profielschets dijkgraaf' woensdag 5 februari 2025

Deze extra vergadering van het Algemeen Bestuur stond geheel in teken van de profielschets voor de nieuwe dijkgraaf. In schrijfsessies hebben de fractievoorzitters onder begeleiding van bureau Necker de voor hen belangrijkste zaken aangegeven die in het profiel moeten staan. Voor Water natuurlijk is dat een daadkrachtige bestuurder, die werkt aan een stabiel en professioneel bestuur van het waterschap. Tevens het gezicht van ons waterschap naar inwoners, (natuur)organisaties, agrariërs en bedrijven. Die in staat is goede afspraken te maken met andere overheden in de strijd naar voldoende en schoon water en die ook staat voor gemaakt afspraken. Daarnaast bijdraagt dat het waterschap de hoeder is van de KRW (Kader Richtlijn Water).
Het is een goede profiel schets geworden naar onze mening die goede bestuurders moet uitdagen om te solliciteren. We wachten in spanning de verdere procedure af.

U kunt de vacature vinden op www.nieuwedijkgraafbrabantsedelta.nl, vergezeld door informatie over uw waterschap.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname

Commissie Bestuur, Strategie en Internationaal woensdag 5 februari 2025

Dit was een ingelaste vergadering in verband met het adviesrapport (her) benoeming Dijkgraaf bij waterschappen. Water Natuurlijk vindt, dat het AB in positie moet blijven en dat de rol van de Commissaris van de Koning beperkt moet blijven tot advies. Zolang waterschappen nog een monistisch stelsel hebben, moet je de "macht" bij het AB laten. Ook adviseren wij om een meervoudige voordracht in de nieuwe regeling op te nemen, zodat als de nummer 1 onverhoopt toch niet benoembaar is we altijd de nummer twee achter de hand hebben.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname

Algemeen Bestuur woensdag 19 februari 2025

2.a Adviesnota 'Reglement van Orde commissies en werkgroepen'
Na een lange aanloop stond aflopen woensdag 9 februari 2025 het reglement voor de commissies en werkgroepen op de agenda. Sinds de nieuwe werkwijze na de verkiezingen in 2023 was behoefte om hetgeen in het algemeen reglement van orde stond voor commissies vast te leggen in een verordening specifiek voor de commissies. Na behandeling in de commissie is een verzamel amendement gemaakt om de gedeelde opvattingen van wijziging in één amendement over te nemen Dit heeft plaats gevonden nadat dit gezamenlijke amendement was geamendeerd om de mogelijkheid om burgerleden/commissieleden ook voorzitter van een commissie te laten zijn er uit gehaald was. Samen met PvdA, PvdD, 50+, OWP, AWP, ONS Water waren wij voorstander om ook burgerleden de mogelijkheid te beiden om commissievoorzitter te zijn. Hierbij was voor ons het argument de kwaliteit van een voorzitter en voldoende voorzitters te hebben.
Vervolgens kwamen nog 6 amendement aan de orde. 2 hebben het niet gehaald: alleen maar vergaderen op woensdag en Beeldvormende vergaderingen nooit tegelijkertijd met opiniërend over zelfde onderwerp. Met dat laatste zijn we in principe wel mee eens maar NOOIT? Wij hebben voorkeur om aparte beeldvormende vergaderingen te hebben en de opinie te bespreken in een volgende commissie maar dat kan niet altijd.
Bij beeldvorming is het aantal sprekers en de termijnen uitgebreid. Na een algemeen informatierondje door een ieder is en daarna nog een eerste en tweede termijn. Wij vinden dat wat veel en kans dat vergaderingen daardoor verder uitlopen is groot.
Inspreken in het algemeen bestuur blijft bestaan. Veelal gebeurt dit eerst in de commissie en wordt dit herhaald in het Algemeen Bestuur. Belangrijk is dat men inspreekt in de commissie en de tijd tussen commissie en Algemeen Bestuur gebruikt om de diverse fracties te overtuigen van de mening van de inspreker.
Bij de vaststelling van de agenda kan niet worden gestemd over de agenda. Dat is expliciet vastgelegd en de rol van de commissievoorzitter bij het opstellen van de agenda is ook helder vastgelegd: hij/zij heeft de doorslaggevende stem

2.b Adviesnota ‘Werkwijze commissies Algemeen Bestuur
Ook Water Natuurlijk kan zich vinden in de evaluatie en in het stoppen met parallel vergaderen. Wel is het dat wel zo dat we alle woensdagen moeten gaan inplannen en een strak vergaderschema aan te houden. Water natuurlijk geeft graag de werkgroep Nieuwe Werkwijze de opdracht dit verder uit te werken. Overigens hadden wij ook geen problemen met parallel vergaderen, maar vinden dat als veel partijen daar moeite mee hebben we een andere oplossing moeten vinden,

2.c Brief benoeming voorzitter Commissie Waterveiligheid en vaarwegen.
Water Natuurlijk is en blijft voorstander van een poule van voorzitters zodat er flexibiliteit ontstaat, maar kan zich verder vinden in de voorgedragen voorzitter.

2.d Brief bemensing Commissies van Geloofsbrieven.
Bij elke nieuwe periode van het AB wordt de bemensing van de commissie voor geloofsbrieven voor 4 jaar vastgelegd. Een lid heeft na 6 jaar aangegeven te willen stoppen. Er waren drie kandidaten waarvan een zich terugtrok. Ludo Maes is bijna unaniem gekozen.

2.e Adviesnota ‘Reactie op ledenbrief procedure(her)benoeming voorzitters waterschappen
De Unie van Waterschappen heeft met ministerie overleg gehad om te komen tot een verheldering van de procedure rondom de benoeming van een nieuwe dijkgraaf. Daarover is een advies opgesteld en we konden als AB wensen/bedenkingen danwel zienswijze meegeven. Belangrijk is hierbij de autonomie van het waterschap. Nu heeft Gedeputeerde Staten nog een rol maar bedoeling is dat straks de CdK (Commissaris der Koning) een rol gaat spelen. Deze rol mag niet zo stringent zijn zoals enkele CdK’s nu doen bij de selectie van een burgemeester. De verhouding gemeente-provincie is immers een andere dan een waterschap, het oudste bestuursorgaan. Deze scherpte is in de reactie

ingebracht. Wij vinden het wel goed dat er een handreiking komt, vergelijkbaar met de handreiking voor burgemeesters over benoeming/ herbenoeming en klankbordgesprek met de dijkgraaf.

2.f Adviesnota Consultatieronde Regionaal Plan Energiesystemen – West-Brabant in Balans.
Water natuurlijk kan zich vinden in de plan opzet en de reactie van het Db op de regionale energie strategie. Water natuurlijk kan niet instemmen met het amendement van West Brabant water Breed, waarin werd aangegeven dat nooit landbouwgronden gebruikt mogen worden voor zonnevelden. Die mogelijkheid moet er altijd blijven, maar uiteraard kijken we eerst naar meer geschikte gelegenheden zoals gronden die niet voor natuur en landbouw gebruikt kunne worden zoals vuilstortplaatsen en daken van bedrijven etc.

3.a Adviesnota ‘Algemene subsidieverordening’
Dit was oorspronkelijk een hamerstuk. Maar er is een amendement hierop ingediend. Onze fractie, Water Natuurlijk, heeft dit amendement niet gesteund. Normaal is het dat het AB het subsidieplafond vaststelt en het DB het uitvoeringsprogramma dat ze bij de vaststelling van de begroting ter kennis van en AB brengen. In gemeenteland is dit ook gebruikelijk. De portefeuillehouder heeft aangegeven dat een en ander nog beeldvormend naar de betreffende commissie komt. Bestuurlijk kunnen we op dat moment altijd nog aan de handrem trekken. Maar we vertrouwen het DB dat ze een en ander doen binnen de door ons AB gestelde kaders op de diverse beleidsterreinen. Daarom is dit amendement overbodig want onze fractie betreft. Bij de behandeling van de begroting, waar dus het subsidieplafond als apart besluit op de agenda zou dienen te komen, kunnen we zo nodig aan de bel trekken. Maar daarvoor hebben we al beeldvormend hier over gesproken. Het amendement heeft het niet gehaald.

Link naar de commissievergadering, stukken en opname

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring